اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من |تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه مادر کیفیت آموزش را بالا می برد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ادغام دانشگاه‌ها و تبدیل آنها به دانشگاه مادر و بزرگ، هم کیفیت آموزشی را بالا می برد و هم از نظر هزینه به نفع دانشگاه و دولت است.

فارس من |تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه مادر کیفیت آموزش را بالا می برد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «تعداد دانشگاه‌های کشور را کاهش دهید» را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

این کاربران اعلام کرده‌‌اند که با توجه به کاهش تعداد دانشجویان کشور، کاهش بار مالی صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها، افزایش کیفیت آموزش، کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار و... خواهشمندیم تعداد دانشگاه‌های کشور را کاهش دهید!

 

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: این موضوع خوب است. وزیر علوم، آقای غلامی برنامه‌ای را در مورد ادغام دانشگاه‌هایی که در استان‌ها هستند به کمیسیون آموزش ارائه کردند که کمیسیون نیز با این ادغام موافقت کرد که بر اساس آن  تعداد دانشگاه‌هایی که در استان‌ها موازی با هم کار می‌کنند را ادغام و به دانشگاه‌های مادر و بزرگ برسند.

*ادغام دانشگاه‌ها و تبدیل آنها به دانشگاه‌های مادر کیفیت آموزشی را بالا می‌برد

وی افزود: ادغام دانشگاه‌ها و تبدیل آنها به دانشگاه‌های مادر و بزرگ هم کیفیت آموزشی را بالا می‌برد و هم به نفع دانشگاه و دولت از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. 

کوچکی نژاد گفت: متأسفانه در آموزش و پرورش نیز ما به این درد دچار هستیم که در برخی از مدارس در روستاها با وجود چهار یا پنج دانش‌آموز خواستار تشکیل یک مدرسه هستند. ادغام دانشگاه‌ها و تجمیع آنها در دانشگاه‌های بزرگ در استان‌ها به نفع دولت و صرفه‌جویی برای دانشجو  است. 

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این رابطه معتقد است: اگر نتیجه کاهش تعداد دانشگاه‌ها این باشد که بگوئیم دانشگاه‌ها در بخش‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم جمع شوند و همه برای ادامه تحصیل به تهران یا مراکز بیایند، شدنی نیست و غلط است. 

وی افزود: رشته‌هایی وجود دارد که مربوط به صنایع دریا یا کشتیرانی است، چرا باید این رشته‌ها در تهران باشد؟ این فارغ‌التحصیلان که در تهران درس می‌خوانند، آزمایشگاه و کارگاه آنها کجاست؟ مگر جز این است که دولت باید هزینه زیادی صرف کند تا دانشجو بتواند دریا را مشاهده میدانی کند؟ می‌دانیم که در یک دوره تحصیلی مثلاً کارشناسی ارشد و دکتری، بیش از چندبار این کار انجام نمی‌شود و دانشجویان در میدان پژوهش واقعی عملی قرار نمی‌گیرند. 

میرزاده خاطرنشان کرد: دانشجویی که از شهر دیگری برای تحصیل یک رشته به تهران آمده است و از زندگی و هزینه‌ها گذشته و چند سال در تهران مانده و به زندگی کردن در اینجا عادت کرده است اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی به این دانشجو بگوییم در بندرعباس به کشور خدمت کند، این درست است؟ این افراد، مدرک به دست در اداره‌ها دنبال استخدام در تهران هستند. بنابراین این شرایط درست است به شرطی که بگوییم ماندن این رشته‌ها در تهران اشتباه است. این رشته‌ها هرکدام به جای خود اگر مربوط به دریاست، در استان‌های ساحلی و کنار دریا ایجاد شوند و اگر در مورد جنگل و صنایع چوب، خاک و معدن و نفت است، در شهرهای مربوط به خود این رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف آموزش داده شوند. 

*باید جلوی موازی کاری در مورد رشته‌ها را در استان‌ها گرفت

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید جلوی موازی‌کاری را بگیریم تا در یک استان همه دانشگاه‌ها یک رشته را بر ندارند و رشته‌های آموزش داده شده در دانشگاه‌ها یکی نباشد. 

وی ادامه داد: در مراکز کشور رشته‌های مختلفی جود دارد که دانشجو و استاد دارد ولی هیچ‌وقت فارغ‌التحصیل آن در تهران و سایر مراکز استان‌ها مشغول نمی‌شوند.بنابراین این رشته‌ها باید تعطیل شوند و شهامت تصمیم‌گیری را داشته باشیم که این رشته‌ها را به استان‌ها و شهرستان‌هایی که باید فارغ‌التحصیل آن در آینده در آنجا مشغول شود انتقال دهیم.

میرزاده معتقد است که با انتقال بعضی از رشته ها به استان های کوچک هزینه کارگاه و آزمایشگاه کم می‌شود و دانشجو در یک محیط طبیعی و خدادادی آموزش می‌بیند و به این واسطه سطح کیفی آموزش نیز بالا می‌رود. در این صورت دانشجو زمانی که فارغ‌التحصیل شد، ارتباط با صنعت و بازار کار به وجود می آید. 

 

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: ما باید نوع آموزش در دانشگاه‌ها را تغییر دهیم. متأسفانه تربیت تکنسین در دانشگاه‌ها بسیار کم و آموزش‌ها فنی و مهارتی در دانشگاه‌ها به حاشیه رفته است. امروز متأسفانه فارغ‌التحصیلان بعضی از دانشگاه‌ها صرفا مدرک دارند و هیچ توان مهارتی در رشته‌ای که در آن تحصیل کردند را ندارند. به عنوان مثال؛ فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی، کشاورزی بلد نیستند یا بسیاری از رشته‌های فنی آچار به دست نیستند، بنابراین باید نوع کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها دچار تغییر و جابجایی شود. 

سلیمی خاطرنشان کرد: اگر قرار به این است که بگوئید دانشگاه‌ها اضافه است، این همه دانشگاه بزرگ در تهران وجود دارد، یکی از آنها را تعطیل کنید، آیا شدنی است؟ چه افرادی به دنبال بستن دانشگاه‌های کوچک و حاشیه‌ای هستند. اگر به سراغ دانشگاه‌های شهرهای کوچک برویم و آنها را تعطیل کنیم چه اتفاقی می افتد. می‌دانید که در سیستان و بلوچستان، دانشگاه به چه میزان منجر به امنیت شده است و دانشگاه در بعضی از شهرهای کوچک چه فوایدی داشته است؟ چرا باید دختران مجبور باشند برای تحصیل به شهرهای دور بروند؟

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معتقد است که ما صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم، همچنان که دانشجوی طالب دانش هم زیاد داریم، بنابراین دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجو ایجاد جاذبه کنند. چرا بعضی از دانشگاه‌ها صندلی خالی کمتری دارند؟ چرا که این دانشگاه‌ها توانسته‌اند جاذبه کافی برای جذب دانشجو را ایجاد کنند. بیائیم کم‌کاری دانشگاه‌ها را به مسائل دیگر گره نزنیم. 

وی همچنین بر این باور است که باید آمایش سرزمین صورت بگیرد و در آمایش، الزامات منطقه‌ای در نظر گرفته شود.در بعضی از نقاط کشور مردم باهوش‌تر از جاهای دیگر هستند، اما چرا به وجود دانشگاه در این مناطق تأکید نمی‌کنیم و اگر دانشگاه در این مناطق وجود ندارد، بر احداث آنها تأکید نکنیم؟ این مشکلات به این دلیل است که وزارت علوم می‌خواهد برخی از دانشگاه‌ها را به هر دلیلی تعطیل کند. 

سلیمی تأکید دارد که نباید اجازه داد بعضی از دانشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف تعطیل شوند. آقایان باید کیفیت را بالا ببرند و به سراغ فاکتورهایی بروند که دانشگاه‌ها را در حد استاندارد بالا ببرد، نه اینکه دانشگاه‌ها را تعطیل کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول